Info på Grenergy LifePo4 batterier


200AH med bluetooth, heat og 200A BMS                                     L483mm x B170mm x H240mm

100AH med bluetooth, heat og 200A BMS                                     L329mm x B172mm x H230mm    

100AH uten bluetooth og 200A BMS                                               L329mm x B172mm x H210mm

 

 

Volt 13,8v

Vekt 13KG/21KG

kapasitet 100AH/200AH

Til bruk på solsystemer, båt og caravan.

Max volt før BMS kutter lading : 14.8V

Lading 14,4v-14,6v

Float spenning 13.55v-13,8volt

Discharge cutoff volt:10V

Konstant forbruk 200A

Maks Lading 200A

OEM og ODM: ja

3000 ladesykluser

Oppbevaringstemperatur fra -10°C til +45°C

Idell ladetemperatur 0-60grader

Laveste ladetemperatur -20

Arbeidstemperatur -20 til +60

Kan parallell og seriekobles

3års garanti.

 

Batteriene består av 4stk prismatiske celler på 2C, det vil si at dem kan takle 200A utgangseffekt og inngangseffekt (lading). Varmefolie rundt cellene muliggjør lading selv i ekstrem kulde, En stor og kraftig BMS på hele 200A synkroniserer cellene og minimerer feil som kan oppstå, med bluetooth kan dem kobles opp mot IOS og Android telefon via appen BAT-BMS fra Grenergy.

 

 

Våre batterier gir deg og dine kunder et problemfritt batteri med markedets beste komponenter og celler. Batteriene har cellene av typen 2c og er skrudd med samlingsskinne, koblet med tykke kabler som tåler 600grader, hver kobling er forseglet med 1-komponents varmebestandig pasta som skal sørge at alle koblinger holdes på plass og isoleres. Hver enkelt celle er koblet opp mot BMS slik at dem kan synkroniseres og monitorers via appen. Dem har også varmebestandig støtdemping inne i batteriet som skal forhindrer vibrasjonsskader.

 

 

Installasjon:

Ved installasjon av flere batterier i parallell og serie må hvert enkelt batteri sjekkes, volten burde ikke ha større avvik/differanse enn 0,2volt. Det beste er å fulladde hvert batteri før dem sammenkobles.

 

Lading av lithium batterier

Det beste for å lade lithium batterier er å ha en lader med lithium ladeprogram, men et AGM program hvor float spenningen er på 13.8volt eller mindre kan også brukes. I mange tilfeller kan også et fast ladeprogram på 13.8Volt brukes. Det som er viktig er at float spenningen (sluttspenningen) er på 13.8volt eller mindre, det beste er 13,55. Dette for å kunne bevare ditt nye batteri best mulig uten at ytelsen påvirkes.

 

Når temperaturen er under 0 grader vil varmefolien slå inn hvis batteriet har lading over 5 amper, inntil 5amper vil ikke folien slå seg inn. Når ladingen overstiger 5amper i kulde slås ladingen av cellene av inntil temperaturen i cellene har kommet til verdiene som er satt i BMS. Verdiene for inn og utkobling av lading kan ses i appen under info. 

 

Langtidslagring

Hvis batteriet ikke skal brukes over lang tid så er det en fordel at batteri % er mellom 40-70%, dette for at cellene ikke skal stå fulladet til enhver tid, tester jeg har utført over flere år har vist seg at batteriene ikke taper seg nevneverdig ved å være 100% fulladet hele tiden, men det anbefales likevel av min fabrikk at batteriene ikke bør lagres fulle.

 

 

 

Nyttig info

Etter flere år med installering av batterier i motorbåt, seibåt og caravan så har samme spørsmålet kommet opp hver gang, tåler min dynamo Lithium batterier. Svaret er i all hovedsak ja, men i enkelte tilfeller må man gjøre noen små tiltak.

Volvo Penta D2,D3,D4 og D6 har som regel en 115A dynamo som har vist seg å være svært pålitelig og varmgang er ikke et tema. Hvis strammehjulet til dynamo er av gammel type i plast så kan reimlyd forekomme, det anbefales at denne er skiftet PGA høyere belastning.

Yanmar: Her skal man være obs på dynamoer med v-reim, dette gjelder for det meste mindre motorer i seilbåter. På grunn av større belastning på dynamo så kan reimen slites noe mer, hvis problemet blir gjentakende så kan en DC-DC lader mellom dynamo og batteribanken installeres for å minske belastningen.

Mercruiser med 65A MANDO dynamo, ikke opplevd noe feil ved denne typen dynamo. Den er såpass liten at den genererer lite varme, oppimot 900Watt ved full belastning.

En fellesnevner for alle dynamoer, uansett merke er at dem må ha luft rundt seg eller tilførsel av luft, hvis varme blir transportert blir det bedre lading og mindre slitasje.

Et godt ladeskille som kan anbefales mellom dynamo og batteribankene er Victron Argofet, det den gjør er å kjenne på volten til startbatteriet og forbruksbanken samtidig. Uten et skikkelig ladeskille vil volten droppe såpass fort at forbruksbanken får kanskje bare 50% av ønsket effekt.  

 

Erfaringer:

Vi setter pris på alle erfaringer som mine kunder gir ifra seg, om det er positivt eller negativt! Dette for å hele tiden bli enda bedre, enten at vi kan utvikle våre batterier enda bedre, endringer i app eller info som kan videreformidles til andre kunder.

 

Med Vennlig hilsen

Kristoffer Larsen

Daglig leder i Grenergy AS

Tlf 47368405 / mail grenergy.as@outlook.com